תמר

תפוצת עץ התמר (דקל) רבה במקומות בהם האקלים חם, כמו אפריקה, קליפורניה ומזרח התיכון.

התמר פורח באביב ומבשיל בקיץ, ונהוג לאוכלו חי או מיובש.

חכמינו זכרונם לברכה העדיפו תמרים מיובשים על פני תמרים לחים, וכן הייתה עדיפות לשיכר והדבש המופק מתמרים על פני אכילתם טריים. השיכר המופק מהתמר הוכרז ע"י חז"ל כדין יין, מותר לקידוש.

דבש תמרים הנקרא סילאן נפוץ רבות במזרח התיכון לשימוש בבישול ואפייה.

התמרים חשובים כפרי "מפטם" ומשמין, ויש לו תכונות טובות המשפרות את הבריאות. מנגד, התמר קשה לעיכול באופן יחסי. ולכן, עלול לגרום לכבדות בבטן באכילה מופרזת…

לאנשים הסובלים מאנמיה, התמר יכול להועיל מאד. יש בו תכונות המסייעות בסידור דרכי העיכול, ריכוך היציאות ושיפור במחלות לב. התמר ידוע כמחולל פלאים.

הערכים התזונתיים בתמר גבוהים. לכן, הוא מומלץ לצריכה לכל מי שבספק אם הוא צורך מספיק אוכל מזין ביום.

בדורות הקדמונים הפך התמר לסמל נצחון ושגשוג בשם תכונותיו, ערכו התזונתי ויופי העץ. כנפי הדקל, המשמשים את עם ישראל כל שנה כ"סכך" לסוכה, היו מקשטים את עמודי המקדש בימי תפארתו.

התמר מוסיף צבע וטקסטורה לכל מגש פירות, גדול וקטן, ומהווה תוספת נהדרת גם לסלטי פירות למיניהם.

זני תמרים נפוצים הם: מג'הול, אמרי, חלוואי, חיאני, דקל, חדראווי, דרי וזהידי.

ערך תזונתי ל100 גרם תמרים:

סימון תזונתיל-100 גרם
קלוריות (אנרגיה)277
חלבונים (גרם)1.81
פחמימות (גרם)74.97
מתוכן סוכרים (גרם)66.47
כפיות סוכר16.62
מתוכן סוכרים (גרם)0.15
נתרן (מ"ג)1
סיבים תזונתיים (גרם)6.7
מים (גרם)21.3
ויטמין A (מק"ג)7
סה"כ ויטמין B (מ"ג)2.789
ויטמין B1 (מ"ג)0.05
ויטמין B2 (מ"ג)0.06
ויטמין B3 – ניאצין (מ"ג)1.61
ויטמין B5 (מ"ג)0.805
ויטמין B6 (מ"ג)0.249
חומצה פולית – ויטמין B9 (מק"ג)15
ויטמין K (מק"ג)2.7
סידן (מ"ג)64
ברזל (מ"ג)0.9
מגנזיום (מ"ג)54
זרחן (מ"ג)62
אבץ (מ"ג)0.44
אשלגן (מ"ג)696
דילוג לתוכן